Laatste week....en dag... - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Cock en Jose - WaarBenJij.nu Laatste week....en dag... - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Cock en Jose - WaarBenJij.nu

Laatste week....en dag...

Blijf op de hoogte en volg Cock en Jose

06 November 2016 | Vietnam, Hanoi

Zo daar zijn we weer maar wel voor de laatste! Het zit er alweer op.
Eerst maar even over de treinreis al valt daar niet veel meer over te vertellen dan dat die prima is verlopen, keurig op tijd in Hanoi, best aardig geslapen en de cabine gedeeld met een Japans echtpaar dat natuurlijk ook twee dagen in Holland (Amsterdam) was geweest! Mevrouw sprak een klein beetje engels, dus een korte uitwisseling van wetenswaardigheden was mogelijk. We zijn, zoals de Japanse traditie gewoon is, natuurlijk vereeuwigd in het digitale fotoboek van het echtpaar. José met hem op de foto en Cock met haar. De Japaners vleien zich rustig neer op de brits om te gaan slapen. Wij daarentegen passen er net op. De bedjes zijn duidelijk gemaakt op maten van de ranke Aziaten... maar op de cadans van de rijdende trein slapen we toch in.
Bij aankomst in Hanoi 4.30 uur, zoals gezegd een kamer in het kantoor van de treinorganisatie, waar we nog twee uurtjes geprobeerd hebben te slapen op de winnaar (dat kunnen we nu wel zeggen) van het hardste matras! Zelfs Fred en Wilma sliepen in hun tijd waarschijnlijk zachter!
Ontbijt was prima en om 8.30 vetrokken we met nieuwe gids en chauffeur richting Ninh Binh. Hanoi midden in de spits is best een beleving! De straten vol met scooters én fietsen al dan niet bepakt met mensen én spullen. Verder onderweg niet veel te zien en om een uur of 12.00 checkten we bij Tam Coc garden resort. Wauw wat een mooie plek, in het nationale park. Ninh Binh wordt ook wel de droge Ha Long bay genoemd. Ook hier veel karstgebergte maar dan "op het droge". Ons resort wordt ook omringt door de bergen en er is een prachtige tuin aan gelegd. Zelf een zwembad! Dus daar eerst maar even ingedoken. De bungalows liggen langs de rijstvelden, alleen zijn deze inmiddels vol met water waardoor er een groot meer is ontstaan. De lokale bevolking is overgestapt van rijstbouw naar vis kweken. In de namiddag nemen we de fiets en gaan naar de -hoe heet ie ook alweer- tempel. Dit complex bestaat uit twee verdiepingen, boven in de rots is ook een tempel gebouwd. Het hele complex is meer dan 2000 jaar oud en er leven ook nog steeds een paar monniken. Aansluiten maken we een boottochtje over de Ngo Dong rivier. Vanaf de rivier krijg je weer een ander zicht op de bergen. We hebben een enthousiaste bootsman die continue foto's van ons maakt en ons in zijn beste Frans wijst op wat er te zien is in de omgeving. Onderweg passeren we 3 grotten waarin stalactieten gevormd zijn, in de laatste grot zijn de meest bijzondere vormen hierdoor ontstaan. Zelfs een heuse Boedha! (met een beetje fantasie....) Ook hier weer springt de bootsman in en uit de boot om ons te fotograferen, we ondergaan het maar gelaten. Op de terugweg in de laatste grot zien we ineens ogen oplichten, er zitten een aantal waterbuffels in de grot. Met enige voorzichtigheid laveert hij de boot langs de buffels, je weet nooit wat ze doen. Maar ze storen zich niet aan ons en badderen lekker verder.
Terug in het resort genieten we van de rust, de mooie omgeving en de luxe van de bungalow. En eindelijk weer een heerlijk zacht matras! Dat doet onze rug goed.
De volgende dag fietsen we naar Hoa Lur, een oud koningscomplex uit de 10de eeuw. De fietstocht duurt ongeveer een uur, we hebben prima fietsweer. Niet te zonnig en er staat een lekker windje. Na enige tijd gaat de fiets van Cock kuren vertonen, hij trapt steeds moeilijk dus zoekt de gids een zgn fietsendokter in een van de dorpjes; de fietsenmaker weet direct wat er loos is en haalt de trapper eraf, speling op de trapas. Hij pakt een blikje knipt er een randje af en vouwt een ringetje hups trapper er weer op, probleem opgelost. Voor een paar Dong ben je weer klaar.
Overal in de dorpjes ligt de rijst op straat te drogen, het is hier nu oogsttijd. Ook op de velden is men druk bezig. Soms hebben de boeren een machine gehuurd, dat gaat een stuk sneller dan met de hand. Wat men hier van de velden haalt is puur voor eigen gebruik.
Begin van de middag weer terug en genieten we van een vrije middag, ook wel eens lekker.
De volgende morgen vroeg op voor de rit naar Ha Long voor de mini cruise door de befaamde Halong Bay. Geen rit voor watjes, het is druk, slechte wegen, veel grote vrachtwagens en weinig ruimte om in te halen. En dat laatste is nu net wat onze chauffeur (I was a very good driver in the war!) tot zijn hobby heeft gemaakt. Elk gaatje wordt benut want we moeten wel op tijd in de haven zijn! Dat lukt en keurig op tijd zijn we in de haven van Halong, nemen afscheid van chauffeur en gids en schepen in op de Royal Wing 1. Een toch wel luxe schip, kamer met jacuzzi en wel!
We varen uit en worden getrakteerd op een lunch van maar liefst zes gangen....pffff...heerlijk eten, smullen.
Dan willen we toch wel graag aan dek want ondertussen zijn de eerste karstbergen gepasseerd en wordt het landschap (of is het zeeschap?) al fraaier en fraaier. Je weet niet waar je kijken moet. Heel indrukwekkend. Eind van de middag gaan we van boord om een kanotochtje te maken en te zwemmen. Erg leuk om te doen, beetje actie is wel ok!
Natuurlijk maken we gebruik van het Happy hour en drinken een cocktailtje met korting. Het schip gaat voor anker, we hebben een bbq diner en voor je het weet zit je alweer aan het ontbijt (7.00). Maar om 6.30 hebben we onder leiding van de kapitein nog een lesje Tsai Chi gevolgd. Zeg maar ochtend gymnastiek op Oosterse wijze. Leuk om te doen al valt het niet mee want wij ontberen de souplesse van de Aziaat nu eenmaal.
Er is nog een activiteit: het bezoeken van een grot. Maar wij blijven aan boord om te genieten van het ochtend zonnetje en de prachtige omgeving. We schieten nog maar weer eens wat foto's en de filmcamera maakt ook "overuren". Om 9.30 uur is uitchecktijd. Zodat de bemanning nog even tijd heeft om alle cabines weer schoon te maken en in gereedheid te brengen voor de nieuwe lading gasten. Ja, ja, big business Ha Long bay! En wat denk je wat; om 10.30 uur staat er nog lichte brunch klaar.....
Daarna nog even aan dek voor de terugtocht naar de haven, en om 11.30 uur zetten we weer voet aan wal. We hebben genoten van deze prachtige tocht, zeer de moeite waard. Bijzondere plek!
De gids en onze chauffeur pikken ons weer netjes op, en dan begint de 4 uur durende tocht terug naar Hanoi. Een herhaling van de eerdere rit. We rijden door allerlei dorpen, wat wij toch al snel een stad zullen noemen. Veel bedrijvigheid langs de weg, winkeltjes, scooters, mensen. Je kijkt je ogen uit. Gelukkig maar dan hoef je niet op het verkeer te letten, maar de chauffeur manoeuvreert ons er doorheen. Soms moeten we toch even de 'billen' samenknijpen. En een: "pfff dat paste net" glipt nog wel eens uit onze mond. De chauf en gids vinden het nogal vermakelijk. Zijn zijn wel wat gewend. In de avondspits bereiken we Hanoi, onze chauf weet een short cut en zonder al te veel fileleed bereiken we ons hotel. Hier nemen we weer afscheid van gids en chauf. Zondag komt iemand anders ons weer oppikken om naar het vliegveld te brengen. We verblijven deze dagen in het oude gedeelte van de stad. Hier is een wir-war van straatjes gevuld met winkel, eetstalletjes, mensen, scooters, nog meer mensen en nog meer scooters. En ook hier is de nationale sport: wie heeft de hardste toeter! De straat oversteken is ook nog een hele toer, maar als snel worden we er handig in. Volgens onze gids gebeuren er hier ook niet veel ongelukken, iedereen houdt de overige weggebruiker goed in de gaten. Maar de voetganger is wel laagste in rang. De eerste avond is het weer genieten van dit schouwspel. De volgende ochtend gaan we naar de toeristeninfo; hier organiseren ze gratis wandelingen met gids jn opleiding door een gedeelte vd oude stad. Onze gids is een jonge, enthousiaste jongen die redelijk goed engels spreekt. Hij vertelt honderduit over de verschillende straatjes, alle winkels in zo'n straat verkopen hetzelfde. Dus bijv. schoenen, kookgerei, gereedschap, chinese medicijnen etc. Ook vertelt hij over de oude geschiedenis van dit gedeelte vd stad. Na terugkomst slenteren we wat langs het Turtle meer en de franse wijk. De sfeer hier is heel anders, brede lanen, grote gebouwen, dure winkels.
We sluiten de middag af met een biertje en gin-tonic, 's avonds lekker gegeten en een rondje over de vrijdagse nightmarket....daar kunnen we kort over zijn: grote Vietnamese chaos! Nog een afzakkertje en dan naar de rust van de hotelkamer die overigens prima geïsoleerd is en geluiden van buiten dringen hier niet door.
De zaterdag beginnen we met een taxiritje naar de tempel van Tran Quoc aan het west-meer, na daar wat rondgekeken te hebben wandelen we terug richting centrum via het grote plein waar de presidentiële verblijven zijn en alles rond Ho Chi Min, de vader des vaderlands: mausoleum, museum en woning van. Na het schieten van de nodige plaatjes gaan we verder maar worden het gesjok door de stad wel een beetje zat. Het is niet erg heet, 25/26 graden maar wel behoorlijk vochtig. Na een late lunch bij Hanoi Gourmet (lekker pasta gegeten!) bezoeken we nog de oude gevangenis van Hanoi. Gebouwd en gebruikt door de Fransen en later hebben hier ook Amerikanen vast gezeten waaronder ook John McCain.
De laatste dag afgesloten met een heerlijke 'hotpot' en een fles wijn en onder het genot van het laatste glaasje concluderen we dat weer een mooie reis hebben gemaakt! Veel mooie dingen gezien, kennis gemaakt met de culturen van de bergvolkeren en die van het reguliere Vietnam en Laos.

Inmiddels (1300) aangekomen op Hanoi airport voor onze terugreis naar Amsterdam via Kuala Lumpur.
Tot later!

• 06 November 2016 - 08:22

Edwin:

Ik zag de foto's al langs komen op facebook jullie hebben een mooie reis gemaakt veilige vlucht terug

• 06 November 2016 - 11:37

Peter:

Jammer dat alle mooie reisverhalen er al weer op zitten. Goede reis naar huis !

• 07 November 2016 - 07:49

Irene:

Goeie reis terug en bedankt voor het delen van de belevenissen!