Quito e.o. - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Cock en Jose - WaarBenJij.nu Quito e.o. - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Cock en Jose - WaarBenJij.nu

Quito e.o.

Blijf op de hoogte en volg Cock en Jose

12 Juni 2019 | Ecuador, Quito

Hallo volgers,

Afgelopen 3 dagen waren we in Quito e.o. Naast dat we deze stad wilde zien, vooral het oude centrum (Unesco erfgoed) gebruiken we deze dagen ook om te acclimatiseren op hoogte. Quito ligt op 2800 meter en vanaf hier blijven we op deze hoogte of stijgen wellicht nog. Belangrijk dus om hier goed aan te wennen.

Maandagavond gearriveerd in hostal Rincon, prima plek in het oude centrum. Eenvoudig, gezellig ingericht vooral de patio’s met zitjes, een kruip-door-sluip-door huis. Maar dat zal wel gelden voor alle gebouwen hier. Quito ligt in een vallei tussen de flanken van de Andes en is heuvelachtig. Het is hier eigenlijk altijd lente, ‘s avonds koelt het wel af. Dat houdt in dat er weinig straatleven is na 7 uur. Zelfs het drukke verkeer valt stil. De barretjes en restaurants zijn natuurlijk wel open maar iedereen eet binnen. Een enkel restaurant heeft een dakterras wat leuk uitzicht geeft op de lichtjes van de huizen tegen alle bergflanken op.

Dinsdag maar even rustig aan, we merken wel dat als we ons inspannen trap op etc, dat wat meer moeite kost. We starten met koffie en een wandeling door het oude centrum. Al veel gebouwen zijn gerestaureerd, heel mooi al die koloniale panden. Veel pleintjes en natuurlijk veel kerken. Grand plaza is einde van de middag ontmoetingsplek 1, hier verzamelen alle mensen zich om lekker te kletsen en te genieten van de verschillende straatoptredens en het moet gezegd, de een heeft meer talent dan de ander.

Woensdag naar Mitad del mundo (de evenaar); we gaan met het openbaar vervoer en storten ons erin! Kunnen we gelijk even kijken hoe het werkt voor als we zo ook weer verderop gaan. Prima geregeld hier. Bussen rijden af en aan noord en zuid, je moet alleen wel ff weten wel richting en station, maar we krijgen goede uitleg van de receptionist van ons hotel. Misschien wat te veel details, maar dan krijgen jullie een beetje een beeld hoe het hier gaat. Bovendien heel goedkoop (en we blijven wel Hollanders hé:stuck_out_tongue_winking_eye:). Maar we vinden het vooral leuk, beetje onderdeel zijn van dagelijkse dingen en zo zie je ook nog wat onderweg.

Mitad del Mundo is eigenlijk St. Antonio maar toeristisch is die naam natuurlijk minder interessant. Ecuador (het land heet niet voor niets zo) is een van de weinige plekken op land waar de evenaar op een bezoekbare plaats ligt.

De evenaar dient als referentie (nul graden NB/ZB) voor het aangeven van de geografische breedte van een positie. De polen liggen daarbij op 90° NB/ZB. En laat deze nulpunten hier liggen. De Ecuadoraanse regering heeft hier een mooi monument neergezet compleet met pretpark rondom het evenaar thema maar het exacte punt ligt hemelsbreed een paar honderd meter naar het oosten op een heuvel en dat punt bezoeken wij. Aantoonbaar met GPS zijn we op het Noord halfrond 00.00 en met één stap op 00.00 Zuidelijk halfrond. Grappig toch? Tot zover deze natuurkundeles.

Voorafgaand aan deze bijzondere ervaring hebben we vanaf een uitzichtpunt een blik kunnen werpen op de bewoonde vulkaanvallei van Pululahua. De krater is zo’n vier kilometer in doorsnee en een klein deel is bewoond. Rest is natuurpark. Er wordt door boeren voornamelijk mais verbouwd. Er is een zeer moeilijk begaanbare weg over een hoogte van 3000 meter maar die wordt nauwelijks gebruikt. De bewoners gebruiken ezels en paarden om uit de vallei te komen.

De vallei is uitsluitend in de ochtend te zien, rond 1300 zakken de wolken het dal in. De mensen wonen hier we wel met risico want er wordt nog steeds vulkanische activiteit waargenomen.

Vandaag woensdag hebben we een dagtochtje ondernomen naar Otavalo waar dagelijks een grote markt wordt gehouden. We hebben hier wat souvenirs gescoord, verder geen details die het vermelden waard zijn.

Morgen donderdag dus op pad verder de Andes in. We hebben een kamer geboekt in een hotel-hacienda voor twee nachten: http://cuellodeluna.com/index.html. Van daaruit gaan we wat uitstapjes maken. Daarover later meer!

• 13 Juni 2019 - 04:37

Willem En Joke:

Hoi Cock en José wat een biezondere ervaring is deze reis weer en leuk dat we er een beetje van mee krijgen. Zijn benieuwd naar de rest. Geniet ervan en veel liefs van ons

• 13 Juni 2019 - 04:38

Evert-Jan :

Altijd leuk om andere culturen en landschappen te aanschouwen. Alleen het ontdekken is al een avontuur op zich. Onlangs hebben ze er een sportheld bij. Richard Carapaz is een paar dagen geleden uitgebreid gehuldigd in Quito. Veel plezier nog.

• 13 Juni 2019 - 06:16

Fabienne:

Wat indrukwekkend allemaal! Geniet nog lekker!