De Galapagos - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van Cock en Jose - WaarBenJij.nu De Galapagos - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van Cock en Jose - WaarBenJij.nu

De Galapagos

Blijf op de hoogte en volg Cock en Jose

07 Juni 2019 | Ecuador, Galápagos

Reisverslag Galapagos

Zo daar zijn we dan met een eerste echte reisverslag. Het is vrijdagochtend 9.15 en eindelijk iets van internet....in de koffiebar aan de cappuccino.

Allereerst even excuses voor het drie keer plaatsen van het eerste verslagje over de reisdagen. Het internet (als de Wifi tenminste werkt) op de Galapagos is nog minder snel dan de grote Galapagos land schildpadden...hier zou Huawei nog wel wat kunnen verdienen als ze bij ons geweerd gaan worden. Dus uit ongeduld drie keer op ‘verslag plaatsen’ geklikt.

Zondagmiddag ingescheept op de Adia Maria op Baltra met nog 11 andere reizigers. En ja, ineens zijn onze vier weken een short stay...allemaal reizigers van zeven weken tot zeven maanden rondreizend....Het gezelschap jong en oud paste goed bij elkaar en leuk met elkaar opgetrokken.

Direct al de eerste excursie, wandeling en snorkelen op Playa Las Bachas op Isla Santa Cruz en we kijken direct al onze ogen uit...onder andere prachtige krabben, zeeleguanen en bruine pelikanen. Vanaf het strand ook de eerste snorkeltocht met prachtige vissen en ja zelf twee rifhaaien.

Terug aan boord is er na wat relaxtijd de briefing door onze gids Rubén voor de volgende dag en aansluitend het diner. Dat was elke dag een vast ritueel.

De maaltijden waren eenvoudig maar goed. Ook steeds heerlijk vers fruit.

Direct na het diner worden de motoren gestart en koers gezet naar Isla Genovesa, een van de noordelijkste eilanden en ligt weer op het Noordelijk halfrond dus ergens vannacht steken we de evenaar weer over. De zee is best wat bumpy en de boot niet heel groot van omvang maar met een paar reistabletjes geen problemen. We slapen voorin dus worden rond 5.30 wel even wakker van het anker dat wordt neergelaten. Om 7.00 ontbijt dus nog even omdraaien.

Maandag: Isla Genovesa

Bij het opstaan een prachtig uitzicht op het eiland (de boot ligt mooi in de baai afgemeerd) omgeven door vogels, heel veel vogels. Fregat vogels, Nazca bobbies en Red footed boobies. Programma voor vandaag; wandelen op het strand - vogels kijken. De vogels hier zijn niet bang dus blijven gewoon zitten waar ze zijn. We kunnen er dichtbij komen. Nu nestelen de Nazca en Red footed boobies en de Fregat vogel is in paartijd. De mannetjes zitten in de struiken en blazen hun rode keelzak op, en als ze een vrouwtje spotten gaan ze met z’n allen fladderen en nog meer de keelzak ‘opblazen’, prachtig gezicht maar hoezeer ze zich ook uitsloven geen resultaat. Verder een paar zeeleeuwen lekker aan het soezen in de zon. Ook zij storen zich totaal niet aan ons. Daarna snorkelen vanaf het strand, de zee is al fris maar voor een korte snorkel gaat het net. Toch maar ook wetsuits huren als we terug zijn op de boot!

Na de lunch de volgende activiteit, weer een wandeling nu op een andere plek op het eiland. Ook hier weer vogels, veel Nazca boobies op hun nesten zelfs in de bomen. Zelfs een jong gespot van een paar dagen oud een schattig klein wit bolletje wol. Het is echt bijzonder dat we zo dichtbij kunnen komen en ze totaal geen angst hebben. Verder lopend over een lavaveld. Hier zoeken we naar de zeldzame Short-eared uil. Wel wat lastig gedurende de dag en bovendien hebben ze de zelfde kleur als de lava. Maar ja hoor.... daar zit er een, in een struik met een paar kleine vogels. Mmmmmm lunchtijd voor de uil? De vogeltjes springen heen en weer maar houden het voor gezien. Jammer geen lunch!

Daarna een snorkel vanaf de dingy - langs de rotswand van het eiland, heel bijzonder langs grote rotsen onder de waterlijn, het water is hier rustig en heel helder dus we hebben goed zicht. Mooie gekleurde vissen, sommigen echt groot.

Na de briefing en het diner vroeg onze kooi in. Voldaan vallen we in slaap en cruisen we in de nacht richting Isla Bartolomé.

Dinsdag: Isla Bartolomé en Isla Santiago

De ochtend is prachtig, vroeg op, ontbijt om 700. Rond de boot zien we haaien en zeeleeuwen rustig rondzwemmen, het water is nog rustig dus kunnen we het goed zien. Met de bootjes gaan we aan wal.

Wandeling naar de top van het volledig vulkanische eiland. Het weer is ons goed gezind, het is heel helder dus kunnen we veel zien van andere eilanden. Zo helder is een uitzondering dus we boffen.

De klim is best stevig maar de uitzichten maken het zeker waard.

Ook doen we nog een snorkel uitstapje vanaf de dingy. Ook weer mooi onderwaterleven en zelf drie white tipped rifhaaien. En prachtige rood gekleurde zeesterren, een heel veld op de zeebodem.

Een dingy is een kleine rubber motorboot, waarmee we van de Aida Maria telkens de uitstapjes maken. Soms heb je een droge landing, dat betekent vanaf de boot aan land, meestal op de rotsen of soms een soort van trap. Soms heb je een natte landing, nou dat is dus precies wat je zou denken vanaf de boot in de zee stappen en dan naar het strand.

Na de lunch is het de beurt aan Isla Santiago. Dit is een van de eilanden die door Charles Darwin is bezocht met de Beagle. We maken een wandeling over een heel groot lavaveld, te danken aan een enorme volkaanuitbarsting in 1904. Een heel groot gedeelte van Santiago is onder dit lavaveld verdwenen, maar heel voorzichtig zie je al weer kleine plantjes tevoorschijn komen, en zo ontstaat over een heleboel aantal jaren/eeuwen dus weer een nieuw deel van dit eiland. De lava heeft bijzondere vormen aangenomen, soms lijkt het op strengen touw, dan weer op bladeren, het lijkt wel kunst.

Daarna kunnen we weer snorkelen vanaf het strand, heel mooi langs de lavarotsen in de zee. De gekleurde vissen steken er mooi tegen af. Ze zijn hier wel wat kleiner, maar niet minder mooi. Cock is op het strand gebleven en heeft daar een paar zwemmende pinguïns gezien. Dat maakt deze eilanden zo bijzonder, overal waar je kijkt is iets te zien.

Aan het eind van middag varen we naar Baltra, het eiland waar ook het vliegveld is, hier blijven we liggen voor de nacht zodat de boot morgen kan tanken voor de rest van de cruise. Wij maken de 5-daagse en gaan donderdag van boord, een aantal gasten blijven aan boord zij maken de 8-daagse cruise.

Woensdag: Isla Santa Cruz

Op een na het grootste eiland van de Galapagos. Vandaag staan twee stops op het programma eerst Black Turtle Cove....Hier mag alleen gevaren worden , niet gewandeld , niet gesnorkeld. BTC is een grote inham vanaf de oceaan met grote mangrove bossen. We varen rustig met de dinkys rond en wederom is het prachtig en weer helemaal anders...Stille wateren met boven water vooral de bruinen pelikanen die uitgebreid aan het vissen zijn, vanuit de lucht duiken ze het water in, niet altijd met succes maar ze scharrelen zo wel hun kostje bij elkaar.

Het onderwaterleven is spectaculairder...het begint met de groene waterschildpad die we te zien krijgen maar later spotten we heel veel jonge haaien (hamer en witte tip), roggen groot en klein. Eerlijk gezegd, de grote niet meer dan een schaduw op de bodem maar de kleinere soort heel goed te zien. In de kleine poel waar we zijn spotten we diverse schildpadden en met als hoogtepunt twee parende schildpadden! Hoe bijzonder! Vrouwtje nagenoeg helemaal onderwater met mannetje bovenop, zo zwemmen ze ,rustig’ rond. Prachtig schouwspel.

Na een vroege lunch opnieuw de dinkies in en naar de kust voor een bezoek aan Dragon’s hill. Prachtig strand met natuurlijk weer de nodige zeeleguanen.

Een pad leid ons het binnenland in. Eerst een mooie lagune waar soms flamingo’s te zien zijn. Vandaag echter niet. Het landschap verandert snel. Hoge cactussen, bomen en grassen. Veel is al bruin omdat het droge seizoen al is begonnen. Dit is ook het leefgebied van de land leguaan die we ook zien echter niet in actieve modus. De zon brandt flink. Het is uitzonderlijk helder

en zonnig zegt Ruben onze gids..klimaatverandering?

Eerlijk ezegd vond we dit de minst indrukwekkende van alle tot nu toe bezochte sites. Slechts 3% van het landoppervlakte van de Galapagos mag worden bezocht. De rest is allemaal gesloten Nationaal park. Wel wordt er wetenschappelijk onderzoek gedaan.

Alle bezoeken op vrijgegeven plaatsen zijn door de instanties gepland dus nergens lopen de toeristen elkaar in de weg. Heel goed geregeld!

Terug aan boord is de douche lekker opfrissend...we ruimen vast wat op want morgen laatste dag aan boord. De enveloppen voor de fooien voor de bemanning liggen ook elkaar. Welverdiend want we zijn prima verzorgd!

De Aïda Maria zet koers naar Porto Ayora waar we de nacht doorbrengen in de haven, alvorens we het Darwin instituut gaan bezoeken. We vragen Ruben of het mogelijk is morgenmiddag nog aan te sluiten bij de excursie naar het binnenland...dat hangt af van het aantal mensen dat nog aan boord komt morgenochtend.

Donderdag Santa Cruz-Porto Ayora

Het ontbijt is al om 06.00. Dat is omdat twee passagiers op tijd naar het vliegveld moeten voor hun vlucht naar Guayaquil. Van daar reizen ze door naar Peru.

Om 07.00 gaan we aan wal en met paar taxi’s naar het Darwin Research center.

Hier is ook een fokprogramma voor bedreigde landschildpadden. Elk eiland heeft zijn eigen variëteit en de voortplanting is soms in gevaar omdat teveel eieren ten prooi vallen aan roofvogels, ratten en varkens. Deze laatste twee zijn door de mens hier gebracht en hebben het evenwicht verstoord. De eieren op de eilanden worden geraapt en hier uitgebroed en de schildpadden groeien hier dan vier jaar op om vervolgens te worden uitgezet op hun eiland van oorsprong. Als de populatie voldoende is en er weer voldoende voortplanting is wordt het programma weer gestopt is de bedoeling. Ondertussen wordt hard gewerkt aan het elimineren van de ratten en varkenspopulatie.

Verder is hier een uitgebreide tentoonstelling over het ontstaan van de Galapagos, de geschiedenis en de flora en fauna.

Rubén heeft goed nieuws we kunnen vanmiddag mee met de bus naar De El Chapo ranch in het hoogland waar we de Galapagos landschildpadden in het wild kunnen kunnen gaan zien.

Eerst dus terug naar onze B&B (het is pas 10.00) waar onze kamer net is schoongemaakt en we dus kunnen inchecken. Tot 1300 vermaken we ons met koffie drinken en reisbureau’s bezoeken voor het boeken van een dagtrip naar Santa Fé op zaterdag. Helaas lukt dat niet en op moment van schrijven hebben we nog geen alternatief.

• 07 Juni 2019 - 15:36

Jacqueline Doeser :

Wauw ik reis zwem en vaar mee gaaf hoor. Veel plezier ben benieuwd naar de volgende. Jac

• 07 Juni 2019 - 17:07

Els:

Wauw wat gaaf, wat een mooie verhalen weer!
    Leuk om zo weer mee te kunnen genieten op afstand.

• 08 Juni 2019 - 12:37

Ada En Hans Van Esen:

Wat een mooi en duidelijk verslag en leuk om van alle dagen iets te vernemen. Wij hebben ervan genoten en wensen jullie nog vele mooie momenten. Lieve groetje van ons.