Gletsjers - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Cock en Jose - WaarBenJij.nu Gletsjers - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Cock en Jose - WaarBenJij.nu

Gletsjers

Door: Cock en José

Blijf op de hoogte en volg Cock en Jose

22 November 2013 | Argentinië, El Calafate

We zitten op de luchthaven van Ushuaia en werpen nog een laatste blik op de besneeuwde hellingen. Het is droog en af en toe een zonnetje, we hebben het wat dat betreft echt getroffen de afgelopen dagen. Hierdoor goed kunnen genieten van deze prachtige omgeving. Alhoewel Ushuaia zeker een grote stad is en een tikkie toeristisch inmiddels, krijg je wel een beetje een beeld hoe het hier moet zijn om te leven. Bijzonder als je je realiseert dat je hier toch echt wel op het uiterste puntje van de bewoonde wereld bent! Wij lopen hier toch wel redelijk dik aangekleed, want er staat een straffe wind. De bewoners genieten van hun eerste lentedagen en lopen met lichte jacks en soms zelf met korte broek! De dagen zijn in deze tijd lang, het is hier vroeg licht (6.00 uur) en laat donker (22.15 uur). In de winter hebben ze hier soms dagen dat het maar 6 uur licht is. Dus beleven ze het voorjaar net als wij, eindelijk licht in de duisternis :)... Onze vlucht vertrekt om 13.30 uur, en we brengen onze wachttijd door met lezen en het bijwerken van ons dagboek. Leve de iPad, dat gaat een stuk makkelijker dan schrijven. Maar het vol kliederen van een schriftje heeft natuurlijk ook wel zijn charmes.
El Calafaté, We krijgen een warm onthaal in onze hospedaje, de dame bij de receptie heeft gefietst in Nederland en spreekt een aantal woorden: dankjewel en doei. El Calefate (2912 km vanaf BA) is een leuke kleine stad, inmiddels is het aantal inwoners de laatste jaren wel explosief gegroeid van 6 naar 20 duizend, maar toch oogt het klein met een overzichtelijke, gezellig centrum.
De komende 2 dagen staan in het teken van de gletsjers. Het zuidelijke deel van het nationale park Los glaciares is de trekpleister in deze omgeving. Onze eerste trip gaat met een grote catamaran over hét centrale meer: lago Argentino. De tocht brengt ons naar 3 gletsjers. Er zijn er in dit park 300, maar deze zijn het makkelijkst te bereiken. De afmetingen van zowel het park, als het meer, als de gletsjers gaan onze voorstellingsvermogen te boven, dus de exacte cijfers laten we maar achterwege. Het is in ieder geval groots, in meerdere opzichten. Onderweg naar de 1e gletsjer is het alweer genieten van de omgeving, vanaf het water zie je de bergwanden met op de top sneeuw en de pieken van de bergen in de verte. Hoe dichter we bij gletsjer Upsala komen hoe meer we grote ijsschotsen in het water zien, die met enige regelmaat van de gletsjer afbreken. We zitten toch niet echt op een klein bootje, maar naast zo'n schots voel je je wel nietig en dan te bedenken dat maar 10% van zo'n schots zichtbaar is! Deze gletsjer is de grootste in Zuid-Amerika maar is wel snel aan het smelten. We kunnen er niet zo dichtbij komen vanwege de ijsschotsen maar toch hebben we een goed zicht op deze ijsmassa. Als klap op de vuurpijl klinkt plots hard het Avé Maria uit de luidsprekers van onze boot. Nou ja...... Dat had wat ons betreft niet gehoeven maar de Argentijnen vinden het prachtig! Volgende stop gletsjer Spegazzini, deze heeft de hoogste wand: tussen de 80 en 135 meter. Dan richting gletsjer Perito Moreno, de meest bekende en de fraaiste van het stel. Het duurt wel 2 uur voordat we daar zijn, maar zoals gezegd de tocht is prachtig. Het zicht op deze gletsjer zorgt ervoor dat alle passagiers, zelfs de meest luidruchtigste stil worden van zoveel natuurschoon, en gelukkig blijft de muziek ook achterwege, we hielden ons hart al vast.... Perito Moreno is nog één van de weinige stabiele gletsjers, en groeit in de winter 7 cm per dag! Soms raakt hij het eiland wat aan de overkant ligt en vormt dan een natuurlijke brug. Als het water in het meer er een doorgang door heeft gemaakt stort deze in. Dit fenomeen gebeurt maar eens in de zoveel jaren.
We benaderen deze gletsjer van redelijk dichtbij en vergapen ons, prachtig, de verschillende kleuren blauw, de pieken die gevormd zijn en zelfs een "klein brokje" wat afbreekt. De boot moet snel naar achteren vanwege de golven die daardoor ontstaan. Beelden zeggen meer dan woorden, dus verwijzen we jullie graag naar bijgaande foto's. Na een tijdje varen we weg, wat denk je: alle Argentijnen beginnen spontaan het volkslied te zingen, zo trots zijn ze op dit mooie land! En wat ons betreft hebben ze gelijk!
Donderdag 21 november, vandaag op het programma een ijswandeling op Perito Moreno. Deze keer over de weg en met een klein bootje de oversteek tot aan de voet van de gletsjer. Alles is hier goed georganiseerd en in kleine groepjes met gidsen maken we ons klaar voor de wandeling. Onze klemmen met ijzers worden om onze schoenen gebonden en daar gaan we... Het is even wennen, de bedoeling is om flink te stampen zodat je je goed vastzet in het ijs. Het is hier onderaan de gletsjer redelijk zacht dus goed te doen. Omhoog en omlaag lopen we achter de gids aan, die regelmatig stopt om ons van alles uit te leggen en om ons de gelegenheid te geven goed om ons heen te kijken. Het lopen vergt wel concentratie dus tijdens het wandelen gaat dat niet. Soms moeten we over diepe geulen, die door het smeltende water worden gevormd, maar met een helpende hand van de gids gaat dit prima. Dan weer zien we diepe waterholen met alweer die prachtige kleuren blauw. Naar beneden lopen is weer een andere techniek, flink door de knieën bij iedere stap en licht achterover hellen, anders krijg je te veel vaart en dan....... Maar ook dit lukt prima. We treffen het, mooi, droog weer en weinig wind. Na 1,5 uur bereiken we "de bar", hier worden we getrakteerd op whisky met ijs van de gletsjer en drinken we op de mooie wandeling. Alweer een fantastische ervaring! Het houdt niet op.
Terug op de wal nog een stop bij het punt waar je via aangelegde wandelpaden weer een ander zicht hebt op de gletsjer, nu meer aan de voorkant. Hier kun je ook goed zien hoe de gletsjer van bovenaf komt. Met de pieken lijkt het wel een grote merenge-taart. Onze laatste dag in El Calafaté bezoeken we nog het museum dat geheel gewijd is aan de gletsjers: hoe ze ontstaan, groeien, ontdekt zijn etc. Heel interessant. Verder bereiden we ons voor op het vervolg van onze reis, morgen vliegen we naar Salta, in het noordwesten van Argentinië.

Allemaal bedankt voor jullie leuke reacties! Tot ons volgende verslag vanuit Salta en omgeving.

• 22 November 2013 - 21:02

Edwin:

Hoi Cock en Jose,

Wat een super mooie plaatjes hebben jullie geschoten.
    We beleven jullie reis op deze manier helemaal mee nog veel plezier en we kijken uit naar de nieuwe update.

groetjes,
    Edwin en Marielle

• 22 November 2013 - 21:48

Karin Dijkers:

Wat een mooie foto's en ik geniet van jullie verhalen. Fijne vakantie verder!

groetjes, Karin Dijkers

• 22 November 2013 - 23:36

Marieke:

Wat is dat genieten! Voor ons als 'toeschouwers' al, dus we kunnen wel nagaan hoe het voor jullie is.

Heerlijk - geniet lekker verder en ik zie al uit naar het volgende verslag!

• 23 November 2013 - 00:16

Anne-Marie:

Oh Oh Oh wat prachtig!

En zo leuk ook dat jullie je reisverslag zo uitgebreid hebben beschreven!
    MAAR DIE FOTO'S!

Dank!

Liefs,
    Anne-Marie.

• 23 November 2013 - 01:30

Henk En Joyce:

Hallo Luitjes, mooi verhaal en foto's, onze vakantie zit er bijna op vandaag naar Perth, wel 4 uur vertraging in Sydney, nog veel plezier, groetjes H&J.

• 23 November 2013 - 10:53

Dia:

Wat moet dit weer een fantastische ervaring zijn!!!! Wat een mooie foto's en wat een goed verhaal (erg leuk om te lezen)!

Geniet van alles heh want volgens mij is het meer dan de moeite waard.

Veeeeel plezier !!!!!

• 23 November 2013 - 12:06

Hetty Ploeg:

Schitterend die foto's!!!!!

• 23 November 2013 - 18:01

Irene:

ik denk er nu heel hard over na om ook een vakantie naar Argentinie te boeken. In plaats van Peru..

• 24 November 2013 - 20:38

Margriet:

woowww! wat prachtig.......

• 24 November 2013 - 22:15

Els:

GEWELDIG! Wat een mooie foto's weer!

• 25 November 2013 - 07:33

Ron Van Leeuwen: