Fin del Mundo - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Cock en Jose - WaarBenJij.nu Fin del Mundo - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Cock en Jose - WaarBenJij.nu

Fin del Mundo

Door: Cock en José

Blijf op de hoogte en volg Cock en Jose

18 November 2013 | Argentinië, Ushuaia

Met de AR1880 in anderhalf uur van Trelew naar Het einde van de wereld, Ushuaia heet in mooi Spaans ook wel 'Fin del Mundo', vandaar.
We hadden nog niet verteld dat we al sinds Puerto Madryn worden gevolgd door twee groepsreizen met landgenoten: groep van Djoser en een groep van Wereldcontact. We komen ze steeds ergens tegen. De Djoser groep zijn we nu even kwijt maar de groep WContact was ook aan boord van de vlucht naar Ushuaia. Maar na de landing, die normaliter een spectaculair uitzicht biedt behalve vandaag vanwege de zware bewolking, zijn we, voorlopig althans, ook los van de WContact groep. Mochten ze weer opduiken dan laten we dat wel weer weten.
Tja de aankomst in Ushuaia, wat moeten we daar over zeggen.....de regen komt met bakken uit de hemel dus de regenjasjes uit de tas. Voorbereid als we waren natuurlijk. Na de transfer naar de Hosteria del Recondo proberen we met de bus naar het stadscentrum te reizen maar na lang wachten, geen bus dus toch maar een taxi genomen. Eerst maar even naar de lokale VVV voor wat informatie én natuurlijk de felbegeerde stempel van Ushuaia in het paspoort. Voor de cijferfreaks onder jullie: Ushuaia ligt 3064 km van Buenos Aires en minder dan de afstand Utrecht - Innsbruck van de Zuidpool. De Noordpool is ruim 17.000 km van hier.......
We hebben wel trek in een biertje en een happie en stappen naar binnen bij Tante Sara waar we bij dat biertje genieten van een enorme Argentijnse hamburger, die volgens de kaart 250gr weegt en ons heerlijk smaakt! Koffie toe en met de bus terug naar het hotel waar we, en zo eerlijk moeten we zijn, balend van het slechte weer ons voor vandaag terugtrekken en lekker op tijd gaan slapen.
Zondagochtend ziet het einde van de wereld er weer heel anders uit: het is droog en zelfs de zon laat zich zo nu en dan zien. Wel belangrijk dat het weer is opgeknapt want in Ushuaia ben je vooral voor de natuur en niet om rond te hangen in bars, musea en andere overdekte plaatsen. Met de taxi om 8.30 naar de haven waar we inschepen op de catamaran Franklin voor een tocht over het Beagle kanaal. Het kanaal is vernoemd naar het schip waarmee Darwin de wereld rondreisde en aan boord waarvan hij de basis legde voor de evolutietheorie. Voor de liefhebbers: vorige jaar was de prachtige serie "Beagle, in het kielzog van Darwin" op tv en deze is ook op DVD uitgebracht. Wellicht een tip voor de schoen of voor onder de kerstboom?
Met de catamaran zullen we een tocht van ruim vijf uur maken waarbij de pracht van de ongerepte flora en fauna aan ons voorbij zal trekken. En ja het is ook een onbeschrijfelijke mooie, indrukwekkende tocht geworden. Met geen iPad te beschrijven en dat gaan we hier dus ook niet proberen.......onbeschrijfelijk echt waar! Gelukkig hebben we wel foto's en film dus voor de liefhebbers is er straks nog wel wat visueel te genieten.
Wel nog een paar woorden over onze kennismaking met een Indisch echtpaar (die inmiddels Amerikaans zijn en woonachtig in Austin, Texas) en een Amerikaans meisje op wereldreis. Met hen trekken we eigenlijk de hele tijd op en krijgen gezamenlijk ook steeds uitleg van de gids aan boord omdat we op het hele gezelschap van 80 man zo'n beetje de enige engels sprekenden zijn dus het Spaans geschetter uit de boxen niet kunnen volgen. We maken over en weer wat foto's van elkaar en wisselen de email adressen uit om die later nog elkaar toe te sturen. Bij het keerpunt neemt Jay het initiatief om er maar een fles wijn tegen aan te gooien en zo belanden we gezellig aan een tafeltje waar we onze reisverhalen met elkaar delen. Eén fles blijkt niet voldoende om mee te doen tot aan de terugkeer in de haven van Ushuaia....het was een prachtige dag...........
De andere bezienswaardigheid van Ushuaia is het nationaal park Tierra del Fuego en dat klinkt natuurlijk mooier dan 'Vuurland'. Bezoek aan het park stond vandaag op het programma, het weer is minder dan gisteren, minder zon en meer koude wind maar daar zijn we tegen gewapend met onze 'windstopper'. Vanuit het centrum met een taxibusje naar het park en daar maken we een mooie trekking van 8 km langs de waterrand van het Beagle kanaal en door de achterliggende bossen. Een pittige tocht waar we bijna vier uur over doen. Maar het is de moeite waard, prachtige uitzichten, veel vogels in allerlei maten en soorten. Ook al weer prachtig.
Om vier uur vanmiddag terug in het hotel, lekkere warme douche, straks de stad in voor een maaltje Kings Krab, vers uit het Beagle kanaal. Dat wordt smullen!
Morgenmiddag vliegen we naar El Calafate (anderhalf uur) waar we ons gaan vergapen aan de gletsjers daar met als hoogtepunt de Perito Moreno, waar we donderdag ook een trekking gaan doen: met ijzers onder de schoenen over de gletsjer. Dat lezen jullie wel weer in het eerstvolgende verslag!

Adios amigos!

• 18 November 2013 - 20:57

Anne-Marie:

Zo zo zo!

Wat is het weer 'n prachtig verhaal!

Liefs,
    Anne-Marie.

• 18 November 2013 - 21:12

Geert:

Zeikerd als ik ben, moet ik zeggen dat het "Fin del Mundo" is, maar het is slechts deze kniesoor die daar op let... Zowel in Ushuaia als in El Calefate zijn zgn. "Tenedor Libre" restaurants. Dit zijn, in goed Nederlands, "All-You-Can-Eat" buffet restaurants. Relatief goedkoop, en... het hoeft niet lekker te zijn, als het moar veul es. Vooral aan de chinees in Ushuaia heb ik warme gevoelens over gehouden. Met een jaartje ben ik er weer...
    Ik kijk alweer uit naar het volgende verhaal.
    Groets,
    Boelens.

• 19 November 2013 - 07:59

Marion Verhoef:

Schitterend en leuk om te lezen. Mooie foto's ook.

• 20 November 2013 - 09:42

Evert-Jan:

Het is weer een genot om jullie reisverhalen te lezen. Het leest als een spannend boek. Je krijgt er een vakantiegevoel van. Zijn de vrouwen daar net zo mooi als Maxima?