In het weekend van Zuid naar Noord - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Cock en Jose - WaarBenJij.nu In het weekend van Zuid naar Noord - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Cock en Jose - WaarBenJij.nu

In het weekend van Zuid naar Noord

Door: Cock en José

Blijf op de hoogte en volg Cock en Jose

24 November 2013 | Argentinië, Salta

Het weekendgevoel bestaat waarschijnlijk overal ter wereld dus laten we ons weekend in Argentinië maar eens uit de doeken doen.
De vrijdagavond, dan begint immers het weekend, hebben we in El Calafaté onze spullen gepakt, en toen op aanraden van de receptioniste van onze hostelleria gegeten in het kleine restaurantje Mi Rancho en dat was een voortreffelijk dinertje ter afsluiting van onze dagen in Patagonië. Patagonië is echt overweldigend qua natuur, een terugkeer tzt wordt overwogen!
Zaterdag was onze reisdag van El Calafaté naar Salta en dan wel via Buenos Aires want rechtstreekse vluchten zijn er niet. Nou hoe ziet zo'n reisdag er dan uit vragen jullie je misschien af? Wel als volgt: je ontbijt in EC om 8.30, neemt om 9.30 een taxi naar het vliegveld, checkt in, betaalt de vertrekbelasting, stapt om 12.30 in het vliegtuig, take-off om 13.05, landing in BA om 15.30, stapt om 17.30 weer in en land om 20.05 in Salta, bent opgelucht dat de bagage ook netjes is meegereisd, stapt in een taxi en om 21.45 ben je in Bloomers B&B in hartje centrum en de reisdag zit erop! Zo kleine 5000 km gereisd....
Je zult je afvragen waarom zo'n enorme reis....wel het leek ons leuk om twee totaal verschillende regio's van Argentinië te bezoeken, vandaar. Thuis zullen we vertellen of dat ook een goede keus is geweest.
Het is bij aankomst even wennen want hier in Salta is het om 20.00 al donker, dus de lange dagen uit het zuiden zijn we kwijt, kunnen we alvast wennen aan de korte dagen in dat kleine landje aan de Noordzee maar dat duurt nog twee weken gelukkig.
In een klein supermarktje aan de overkant hebben we nog een paar koude biertjes gehaald en in de patio opgedronken en toen was het om 22.30 wel tijd om te gaan pitten, want al doe je op zo'n reisdag niet veel, je wordt er ook niet echt heel veel frisser van.
De zondag begonnen met heerlijk ontbijt, nogal uitgebreid en het is daarom ook dat deze B&B te boek staat als Bed&Brunch! Daarna het stadscentrum bezocht, wat informatie bij de lokale VVV ingewonnen, koffie gedronken, op z'n Hollands bij enkele autoverhuurders geïnformeerd naar de prijzen en uiteindelijk een goede deal kunnen sluiten, vanaf morgen tot en met zaterdag beschikken we over een mooie Chevrolet Corsa, met airco, want in Salta is het momenteel 35 graadjes boven nul. Voor de lunch ploffen we neer op een leuk terrasje en laten de empanadas en andere kleine hapjes goed smaken, vergezeld van een lekker Salta biertje. Om een uur of vier terug in Bloomers B&B waar we dit verslag aan de iPad en het internet toevertrouwen en een korte siësta houden. Vanavond gaan we nog even de avondsfeer proeven en dan morgen met de Corsa op pad. Plan is om eerst een paar dagen ten noorden van Salta rond te kijken en we verwachten daarbij wat overeenkomsten met Peru want ook hier zitten we aan de voet van de Andes en hebben de Inca's geleefd. De sfeer hier is ook veel meer Zuid-Amerikaans dan in het zuiden en zijn de invloeden van de Spanjaarden hier in Salta goed zichtbaar in de mooie koloniale architectuur.
De tweede helft van de week willen we zuidwaarts richting El Cafayate het tweede wijngebied van Argentinië. We hebben thuis al eens een wijn uit deze streek op tafel gehad en wellicht vinden we de betreffende bodega (Don David) nog ergens op onze route.
Nou tot zover ons weekend, tot schrijvens!

• 24 November 2013 - 22:20

Anne-Marie:

Oh oh oh!

Wat is het weer 'n prachtig verhaal!
    En ook weer zulke mooie foto's!

Lieve groetjes,
    Anne-Marie.

• 25 November 2013 - 08:04

Cobie:

Voor de eerste keer volg ik jullie reisonderneming op deze manier en wat is dat leuk! Prachtige foto's en een mooi verslag! Heel veel plezier!! Groeten, Cobie

• 26 November 2013 - 08:55

Yvonne:

Hallo José en Cock,

Ik ben weekend teruggekomen uit Frankrijk en zag jullie reisverslagen: geweldig! Kan me voorstellen dat deze vakantie op termijn nog eens wordt herhaald. Proef, snuif en sla op om straks nog lekker na te genieten als jullie weer terug zijn.

Groeten, Yvonne