Patagonian wildlife - Reisverslag uit Trelew, Argentinië van Cock en Jose - WaarBenJij.nu Patagonian wildlife - Reisverslag uit Trelew, Argentinië van Cock en Jose - WaarBenJij.nu

Patagonian wildlife

Door: Cock en José

Blijf op de hoogte en volg Cock en Jose

16 November 2013 | Argentinië, Trelew

Vrijdagavond 21.30 in Trelew

Hola amigos,

Península Valdés ligt zo'n 1300km vanaf BA. De busreis hierheen geeft een aardig beeld van het landschap en de onmetelijkheid van dit land. Aankomst is in het busstation van Puerto Madryn, een stad aan het water, veel mensen gebruiken dit als uitvalsbasis om het schiereiland Valdés te bezoeken. Wij overnachten op het schiereiland in het kleine plaatsje Puerto Pirámides. Dit plaatsje wordt gedurende de dag overspoeld met mensen die hier een walvistoer komen maken, maar na 1700 uur als de bussen weg zijn, keert de rust weer terug. Woendagmiddag arriveren we hier en na incheck in het hotel, een biertje op een terras. Overal lopen mensen met zwemvesten op straat richting het strandje waar vandaan de boten vertrekken. Leuk gezicht.... Ook wij boeken een toertje en met een zodiac op zoek naar de walvissen. Het is een ruig tochtje, maar al snel spotten we de eerste walvissen. Het blijft toch een bijzondere ervaring om deze enorme beesten van redelijk dichtbij te zien. Ze zijn nieuwsgierig en vooral de baby's, die toch al behoorlijk groot zijn, komen veelvuldig met hun koppen boven water. Ook mamma laat zich zien, tjee wat zijn ze groot. Vanwege het ruige zeetje, geen foto's, wel filmopnamen kunnen maken. Na een uur weer terug, wind tegen, dus zeiknat, maar het was de moeite waard. En dan waardeer je een heerlijke warme douche des temeer. We hebben een mooie kamer met uitzicht op zee!
Dit sxhiereiland is een natuurreservaat en staat op de Unesco-lijst, niet alleen vanwege de walvissen maar ook vanwege de koloniën zee-olifanten en zeeleeuwen. Dus besteden we de donderdag in onze rode ford Ka, om deze te bekijken. De wegen zijn van gravel en er lopen ook Guanacos (lamasoort), Maras (grote cavias) en ander grut los, dus voorzichtigheid is geboden. Het gebeurt regelmatig dat deze dieren onverwachts de weg oversteken en dat gaat niet goed aflopen. Maar, Cockio heeft inmiddels al ervaring met gravelroads, maar een Ka is geen 4wheeldrive dus gaan we met een langzaam tempo en genieten van het prachtige landschap.
1e stop is Punta Norte, u raadt het al, in het noorden van het eiland. Hier zie je een kudde zeeolifanten van boven en alhoewel de afstand groot is, kun je wel zien wat een enorme beesten dit zijn. Een mannetje kan wel 4 ton wegen, dat is een hoop vet! Ze liggen lekker in het zonnetje en er is ruimte om overal te gaan liggen, maar blijkbaar zijn dit ook (kudde)dieren want ze kruipen lekker tegen en op elkaar. Af en toe vindt eentje het welletjes en dan klinkt er een chagrijnige grom: wegwezen is dan de boodschap. Maar jezelf verplaatsen met zo'n zwaar lichaam valt natuurlijk niet mee. Ook moet er af en toe "ontlucht" worden en klinkt er een vette ppfffff. Niets menselijks is deze dieren vreemd!
Volgende stop is Punta Delgada, hier is een restaurant, als je hier luncht, mag je het strand op en kan je de kudde die hier verblijft van dichtbij bekijken. Dat willen we niet missen, en een lunch gaat er altijd wel in.
Op het strand nemen we de nodige foto's en filmopnamen, we houden de nodige afstand, maar bevinden ons toch dichtbij, bijzonder hoor.
Onderweg zien we ook regelmatig Estancias (boederijen), geen koeien maar schapen worden hier gehouden. Het landschap bestaat uit lage groene struikjes en blijkbaar gedijen de schapen daar goed op.
Inmiddels is het al weer eind van de middag als we in P.Pirámides terug keren. Korte stop nog bij Punta Pirámides, hier een kudde zeeleeuwen. Éen mannetje heeft wat moeite om zijn dames onder controle te houden maar met veel gebrul lukt het uiteindelijk om ze weer in het gareel te krijgen.
Vrijdagochtend vertrekken we met onze Ka richting Punta Tombo, zo'n 266km zuidwaarts. Hier verblijven de Magellaan pinguïns, een groep van 500.000 van deze kleine rakkers, dat wil je toch niet missen! Het is nu broedtijd en op deze locatie kun je tussen de broedende pinguïns lopen. Sommigen zitten op hun nest, anderen waggelen gezellig richting zee of komen terug. Ze storen zich totaal niet aan de mensen en soms steken ze over op de wandelpaden, wij verlenen ze dan voorrang. Het blijft een geinig gezicht om deze beestjes van zo dichtbij te kunnen bekijken. Er zijn ook uitzichtpunten bij de zee. Mannetjes en vrouwtjes wisselen elkaar af, wanneer één van de twee terug komt begroeten ze elkaar met veel kabaal maar ook geven ze elkaar een dikke knuffel. Zover als je kunt kijken zie je pinguïns. Ze komen hier in september aan land, oktober worden de eieren gelegd (2 per paartje). November komen de eieren uit en vanaf april vertrekken ze allemaal richting Brazilië. Tot en met september blijven ze in zee, en dan begint het hele circus weer van voor af aan. We raken niet uitgekeken, en na 2 uur starten we de Ka. Nu richting Trelew, zo'n 100km terug. Hier slapen we 1 nacht, en vertrekken morgen met het vliegtuig naar Ushuaia. De B&B hebben we via Tripadvisor geboekt en is een mooie Engelse cottage (La Casona del Rio) aan de rivier. 'S Avonds komen we bij van alle indrukken van de afgelopen dagen in de gezellige huiskamer.

Hasta luego, Cock en José

• 16 November 2013 - 08:45

Cordula:

Wat een leuk verslag. Ik zie het helemaal voor me. Geweldig mooi die dierenwereld.
    Veel plezier verder.
    Groeten,Cordula

• 16 November 2013 - 09:25

Joke :

Wauw en dat is nog maar het begin. Wat een geweldige reis nu al.
    Ben benieuwd naar jullie volgende verslag. Geniet!

• 16 November 2013 - 11:15

Hetty Ploeg:

Haï luitjes,altijd heerlijk om jullie verslagen te lezen!!!
    Ga zo door Hihi,geniet! Doeg Hetty

• 16 November 2013 - 14:36

Thea:

Hoi Cock en José,
    Jullie zijn al weer bijna een week onderweg. Geniet weer van jullie blog.
    Wat een ervaring om weer van zo dichtbij te genieten van alle dieren in het wild.
    have fun!
    groetjes van Thea

• 16 November 2013 - 21:24

Dia:

Beste Mensen,
    Het is weer GEWELDIG om al die verhalen te lezen en wat ziet het er weer fantastisch uit.
    Geniet er lekker van en blijf schrijven (want daar geniet ik weer van :-))
    Veel plezier !

• 17 November 2013 - 14:49

Miep Sistermans :

• 17 November 2013 - 15:11

Miep Sistermans :

Hai, wat een geweldig idee om ons zo mee te laten leven met het wel en wee zo ver van huis.
    Wat een mooiereis hebben jullie uitgezocht! Wat een avontuur!
    Ga zo door, bekijk alles intens want het is wel een reis van je leven, prachtig.
    Cock en Jose, ik kijk weer uit naar het volgende verslag, jullie zijn ook daar maar druk mee, nou, geniet weer verder van alles, tot hoors maar weer, veel groetjes ma.

• 17 November 2013 - 15:58

Jacqueline Doeser:

Wat een feest jullie verhalen,ga door en geniet ervan doen wij ook .

• 17 November 2013 - 16:09

Irene:

echt GEWELDIG!

• 17 November 2013 - 22:17

Els:

Wat een super ervaringen weer voor jullie, geniet er van! En wat leuk om op deze manier weer mee te kunnen genieten! Jullie kunnen onderhand wel een boek uit gaan geven van al jullie mooi geschreven verhalen!

• 17 November 2013 - 23:01

Anne-Marie:

Lieve Josè en Cock,

Overweldigend! Wat 'n prachtig verhaal!
    En wat leuk ook om dit met je vrienden te delen.

DANK!!!

Alle liefs van Anne-Marie.

• 18 November 2013 - 06:25

Ron Van Leeuwen:

Het is geweldig, dat komt ook omdat ik een dierenvriend ben en van de natuur hou.

Gr.Ronald

• 18 November 2013 - 08:45

Ingmar:

Prachtig verhaal en wat een fantastisch trip maken jullie zeg!! Geweldig om dat vanuit het heerlijk grijze Holland mee te maken!

Heel veel plezier!!

gr
    Ingmar

• 18 November 2013 - 23:12

Peter:

Wat een heerlijk regelmatige jaarcyclus hebben die pinguïns ! Lijkt ZN wel met de jaarplancyclus.
    Blijf genieten en schrijven; doen wij het ook :)